دانش مدیریت

مدیریت، تجارت الکترونیک، کارآفرینی، اصول کسب و کار

دانش مدیریت

مدیریت، تجارت الکترونیک، کارآفرینی، اصول کسب و کار

اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی ( قسمت سوم: نابهنجاری سیستم یارانه)


• در سال 2/2001،  تنها حجم یارانه های غیر مستقیم ارزی بالغ  بر 5 بلیون دلار، یعنی %21 بودجه رسمی دولت بود. این یارانه های غیر مستقیم  ارزی، نه تنها موجب مصرف بیهوده و تخصیص نامطلوب منابع اقتصادی میشوند، بلکه با پایین آوردن هزینه واردات کفه ترازوی رقابت را به زیان تولیدکنندگان داخلی برهم میزنند. 

• یارانه های انرژی موجب تشدید نابرابری درآمد میشوند. مصرف سرانه انرژی در خانوارهای پر درآمد چندین برابر مصرف سرانه خانوارهای کم درآمد است.  لذا، بخش عمده یارانه های انرژی نصیب خانوارهای پر درآمد میشود، که نابرابری توزیع درآمد و مصرف را تشدید میکند

 

سیاست دولت طی 25 سال گذشته موجب پیدایش سیستم یارانه دهی بسیار بغرنجی شده است، که حجم قابل ملاحظه ای از منابع تولیدی ایران را به هدر میدهد. وضعیت یارانه های ضمنی، یعنی یارانه هایی که بطور غیر مستقیم از طریق عرضه ارزان کالا و خدمات پرداخت میشوند، به ویژه قابل توجه است. حجم این یارانه ها بالغ بر %15  تولید ناخالص ملی میباشد، که دو سوم آن مربوط به یارانه های انرژی (برق و سوخت) است.

 


 

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی سه‌شنبه 11 فروردین‌ماه سال 1383 ساعت 06:56 ب.ظ http://mmsa.persianblog.com

سلام
خوشحالم که بالاخره یک وبلاگ هم پیدا شد که به مسائل اقتصادی علاقه مند باشه
ولی دوست عزیز چرا جنفگیات منگل ها سیاسی کشورمان را تکرار می کنی آخر مگر مردم ما مغز خر در کلشونه که چون انرژی ارزان است آن را زیاد مصرف کنند؟ یعنی اگر برق ارزان شود بنده و میا با آن سرو کله مان را می شوییم؟
نازنینم این دلیل که چون می توانیم انرژی را به بهای بیشتر صادر کنیم پس خودمان را بکشیم تا پول بیشتری در بیاوریم را استدلال مشنگ های دولتی است
دوست عزیز توجه کنید که مردم پول در می آورند تا زندگی کنند نه اینکه زنده اند تا پول حاصل نمایند
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد