دانش مدیریت

مدیریت، تجارت الکترونیک، کارآفرینی، اصول کسب و کار

دانش مدیریت

مدیریت، تجارت الکترونیک، کارآفرینی، اصول کسب و کار

اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی( قسمت چهارم: سیاست های ارزی )


تصحیح نظام ارزی کشور مستلزم پیشبرد و تعمیق برنامه اصلاحات اقتصادی، به ویژه رفع نا به هنجاری های ساختاری اقتصاد، رفرم بنیادین بخش دولتی، رفع موانع رشد بخش خصوصی، رفرم سیستم بانکی، رفرم سیستم یارانه ها، تصحیح سیاست های مالی دولت، کنترل تورم، و مدیریت صحیح اقتصاد کلان است. انجام این امور در چارچوب مناسبات حاکم بر کشور اگر غیر ممکن نباشد، بسیار دشوار و پر هزینه خواهد بود.


نظرات 2 + ارسال نظر
کوثر چهارشنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1383 ساعت 04:51 ب.ظ http://kosar21.persianblog.com

سلام. آقا ما امتیازمون از قبلیه شد ۷۲. یه کم باید بیشتر به خودمون برسیم!

طلوع ایرانی پنج‌شنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1383 ساعت 01:02 ق.ظ http://www.persiansunrise.persianblog.com

بابت مطالب عالیتون تبریک میگم....2 سووال راجع به مطلب یارانه ها دارم.
در مورد بر داشتن یارانه ها ی ارزی دارو و استفاده از بیمه. چه راه کاری را میشه استفاده کرد...قضیه برایم مفهوم نشد. ودیگر اینکه مکانیزم بیشنهادی برای توجیه تورم وارده و شوک کوتاه مدت هر تغیر هر چند کوچک در برداشتن یارانه انرزی برای مردم عادی چه میتواند باشد؟

در کشوری که فقط شصت درصد تحت پوشش بیمه قرار دارند ، در صورتی طرح حذف یارانه دارد موثر خواهد بود که بیمه به صورت گسترده اعمال گردد، بیمه جز بازارهای کارآمد برای نظام ج.ا به حساب می آید و همچنین دارو کالای ضروری بوده و دارای کشش قیمتی صفر می باشد . وتابع تقاضای عمومی دارد ، صرف نظر از معزل بزرگ قاچاق دارو همگیر کردن بیمه راهکاری مناسب برای دولت و همچنینین ملت می باشد همنچنانکه جز طرحهای پنج ساله چهارم می باشد.
شوک اقتصادی بخصوص در مورد انرژیهای فسیلی در کشور ما پیامدهای منفی دارد به دلیل سبد عظیم مصرفی و نابهنجاری بستراقتصادی ، در کشوری که هشتاد درصد درآمد جامعه تنها به سی درصد افراد اختصاص می یابد ، در صورت افزایش یکباره و گزاف شدن هزینه تمام شدن کالاها و خدمات تمایل مصرف به سمت کالای مشابه خارجی سوق می یابد . حذف یارانه بصورت شوک منجر به بردن بیشتر افراد به زیر خط فقر خواهد کرد اما در صورت عدالت اقتصادی شوک عامل حرکت اقتصاد خواهد بود.
طبق آمار رسمی در صورت حذف یارانه بنزین هر لیتر 2500 ریال خواهد شد که تورمی 200 درصدی در پی خواهد داشت .
افزایش قیمت انرژی فسیلی در دراز مدت تا نزدیک شدن به میزان جهانی موجب بهینه سازی مصرف ، تطبیق سازی عوامل جنبی و زمینه ساز ورود به بازار جهانیرا در پی خواهد شد، در صورتی که امکانات مناسب جایگزین گردد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد