دانش مدیریت

مدیریت، تجارت الکترونیک، کارآفرینی، اصول کسب و کار

دانش مدیریت

مدیریت، تجارت الکترونیک، کارآفرینی، اصول کسب و کار

مدیریت زمان 2


خوب ببینیم از هفته پیش تا حالا چیکار کردید . می تونید خودتون نتیجه تستتون رو ببینید.
اونائی که بین 32 تا 64 امتیاز آوردن باید بگم که کلی وقت دارن تلف می کنند. میشه کلی کار رو توی زمان کمتری کرد.
اونائی که بین 65تا 95 آوردن وضع خوبی دارند اما وقتی میشه بهتر شد چرا تلاش نکرد؟
اونائی که بین 96 تا 128 آوردن، آقا جون شاگرد نمی خواید برای مدیریت زمان؟
حالا ببینیم این وقتای ما کجا تلف میشه و چرا اینقدر وقت کم میاریم که باید شبا از خوابمون بزنیم.
اینجا یک تست داریم کمی سخته انجامش اما اگر انجامش بدید کلی بهتون کمک می کنه بفهمید وقتتون کجا داره از بین می ره. باید یک جدول تهیه کنید و کارهای روزانه تون رو توش بنویسید. این جدول باید به زمانهای 30 دقیقه ای تقسیم بشه و شما در اون 30 دقیقه هر کاری انجام دادید رو توی اون جدول بنویسید ( فقط تو رو خدا شبا هی 30 دقیقه یکبار پا نشید بنویسید خواب بودید ). اگر اینکار رو یک هفته انجام بدید خیلی محشره چون نتیجه دقیقتری بدست میآد. نکته جالب اینکه خیلی از افراد موفق این کار رو برای چند ماه انجام میدن. اما فعلاً برای شروع همون یک هفته کافیه.
برای مثال:
6 بیدار شدم . 6:30 از در خونه اومدم بیرون. 7 سر کار بودم و ....
وقتی این جدول رو واسه یک روز یا یک هفته تهیه کردید حالا خودتون باید خودتون رو محک بزنید. از خودتون سئوالهای زیر رو بپرسید و جلوی کارهای که مربوط به جواب هر سئوال میشه یک علامت بزارید.
1- آیا کارهای را انجام می دهم که فرد دیگری باید انجام دهد؟ ( این کارها رو در بیارید و به طرف بگید اینا کارای توئه نه کارهای من فقط مواظب باشید دعوا نشه)
2- آیا در فهرستی که تهیه کرده ام الگوی که تکرار بشه وجود داره؟ ( اعمالی رو که تو یک روز در زمانهای مشابه انجام دادید رو علامتهای مشابه بزنید.)
3- آیا انجام کارها اغلب بیش از حد تصور من به طول می انجامد؟ ( خیلی ساده جلوی کارهای که بیشتر ازحد تصورتون طول کشیده علامت بزارید).
4- آیا برای خلاقیت و نوآوری وقت کافی صرف می کنم؟ ( جلوی زمانهای که برای خلاقیت و نوآوری وقت صرف کردید علامت بزارید)
خوب حالا تا هفته دیگه اینکارها رو انجام بدید ببینیم چی میشه. فکر کنم اگه کمی دقت کنید دیگه احتیاج نباشه این متن رو ادامه بدیم .

مدیریت زمان


قبل از اینکه بریم سروقت اینکه مدیریت زمان چی هست و اصلاً به چه دردی می خوره یا چطوری میشه زمان رو مدیریت کرد جدول زیر رو واسه خودتون پرکنید تا بعد هفته دیگه ببینیم اوضاع چطوریه. در مقابل هر سئوال به ترتیب زیر به خودتون امتیاز بدید.


هرگز 1 امتیاز
گاهی اوقات 2 امتیاز
اغلب 3 امتیاز
همیشه 4 امتیاز


۱- همیشه سروقت و آماده به ملاقات ها می روم.
2- در اتاق جلسه ساعت دیواری را جایی قرار می دهم که برای همه قابل رویت باشد.
3- از ملاقاتهای که ترتیب می دهم نتیجه مورد نظر بدست می آید.
4- ملاقات هایی که ترتیب می دهم اغلب تمام می شوند.
5- مراسلات پستی را به محض رسیدن به دفتر باز می کنم.
6- نشریات مربوط به کارم را روزنامه وارد و سریع مطالعه می کنم.
7- در محل کار برای نشریاتی که مطالعه نمی کنم نام نویسی نمی کنم.
8- نامه های دریافتی از طریق نمابر را همان روز می خوانم.
9- هنگام انجام کار همکاران مزاحمتی ایجاد نمی کنند.
10- از قبل برای همکارانی که می خواهند به من مراجعه کنند وقت تعیین می کنم.
11- ساعاتی از روز را به ملاقات با همکاران اختصاص می دهم.
12- زمانی که غرق تفکر هستم در اتاق را می بندم.
13- درباره ((تماسهای متقابل تلفنی )) به قول خود عمل می کنم.
14- مکالمات تلفنی من کوناه است.
15- با کمک همکاران یا منشی خود از جواب دادن به همه تماسهای تلفنی پرهیز می کنم.
16- از قبل تعیین می کنم به چند تماس تلفنی می توانم پاسخ بدهم.
17- به محض دریافت یادداشت های داخلی آنها را فوراً و به طور اجمالی مرور می کنم.
18- یادداشت های داخلی رو بعداً به طور کامل می خوانم.
19- مراقب هستم کازیه روی میزم بیش از حد پر نشود.
20- میز کارم همیشه مرتب و خلوت است.
21- کارهایی که خودم می توانم انجام دهم را به همکارانم واگذار می کنم.
22- درباره کارهایی که به دیگران واگذار می کنم پیگیرهای لازم را انجام می دهم.
23- از همکارانم می خواهم که گزارش های خود را به یک صفحه محدود کنند.
24- درسیستم اطلاع رسانی سازمان گیرنده اطلاعات را مشخص می کنم.
25- به هر یک از فعالیتهای تفکر و عمل، زمان متناسبی اختصاص می دهم.
26- یک فهرست از کارهای روزانه ام تهیه می کنم.
27- من درساعات مشخصی کار می کنم و نه بیشتر.
28- سعی می کنم به طور مستقیم با کارکنان در تماس باشم.
29- خصوصیات مثبت تک تک همکارانم را مورد توجه قرار می دهم.
30- از آخرین تکنولوژی اطلاعاتی آگاهی دارم.
31- پیام های دریافتی از طریق پست ( پست الکترونیک ) را ذخیره و بعداً مطالعه می کنم.
32- فایلهای موجود در کامپیوتر را بازدید می کنم.


مرجع :
Manage Your Time اثر Tim Handle

اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی ( قسمت سوم: نابهنجاری سیستم یارانه)


• در سال 2/2001،  تنها حجم یارانه های غیر مستقیم ارزی بالغ  بر 5 بلیون دلار، یعنی %21 بودجه رسمی دولت بود. این یارانه های غیر مستقیم  ارزی، نه تنها موجب مصرف بیهوده و تخصیص نامطلوب منابع اقتصادی میشوند، بلکه با پایین آوردن هزینه واردات کفه ترازوی رقابت را به زیان تولیدکنندگان داخلی برهم میزنند. 

• یارانه های انرژی موجب تشدید نابرابری درآمد میشوند. مصرف سرانه انرژی در خانوارهای پر درآمد چندین برابر مصرف سرانه خانوارهای کم درآمد است.  لذا، بخش عمده یارانه های انرژی نصیب خانوارهای پر درآمد میشود، که نابرابری توزیع درآمد و مصرف را تشدید میکند

 

سیاست دولت طی 25 سال گذشته موجب پیدایش سیستم یارانه دهی بسیار بغرنجی شده است، که حجم قابل ملاحظه ای از منابع تولیدی ایران را به هدر میدهد. وضعیت یارانه های ضمنی، یعنی یارانه هایی که بطور غیر مستقیم از طریق عرضه ارزان کالا و خدمات پرداخت میشوند، به ویژه قابل توجه است. حجم این یارانه ها بالغ بر %15  تولید ناخالص ملی میباشد، که دو سوم آن مربوط به یارانه های انرژی (برق و سوخت) است.